- Bilboko Portuak, Amsterdamgo Portuak, Duisportek, Petronorrek, Evos Amsterdamek, Zenith Energy Terminals-ek eta Energiaren Euskal Erakundeak elkar ulertzeko memorandum bat (MoU) sinatu dute, Espainia, Herbehereak eta Alemania lotuko dituen hidrogeno-korridore bat eraikitzeko aukera elkarrekin aztertzeko.
- Duisportek eta Amsterdamgo Portuak Baterako Azterketa Hitzarmen bat sinatu dute, Amsterdamen eta Rin-Ruhr eskualdearen artean hidrogeno berdea hornitzeko kate bat ezartzearekin lotutako alderdi guztien azterketa zehatza egiteko.
Bilboko Portuak, Amsterdamgo Portuak eta Duisportek, Energiaren Euskal Erakundearekin batera (Petronor, Evos Amsterdam eta Zenith Energy Terminals), Elkar Ulertzeko Memorandum bat (MoU, ingelesezko sigletan) sinatu dute, Europan hidrogeno berriztagarria duen korridore baten garapena aztertzeko. Europako Batasunak Europa barneko korridore horiek sortzeko dituen nahiei erantzuten die MoUk, eta Espainiako, Alemaniako eta Herbehereetako gobernuek zeregin garrantzitsua izango dute horiek lortzeko.
MoU hori eta Azterketa Bateratuko Akordioa (JSA, ingelesez) Duisburgon sinatu ziren H2 Konexioko Ekitaldian, Willem-Alexander Herbehereetako Erregea bertan zelarik, eta lekuko ofizialak honakoak zirelarik: Philipp Nimmermann Alemaniako Ekonomia Gaietarako eta Ekintza Klimatikorako Ministerio Federaleko Energiaren estatu-idazkaria, Hans Vijlbrief, Herbehereetako Ekonomia eta Klima Aldaketa Ministerioko Erauzketa Industrien estatu-idazkaria, Hendrik Wüst, Ipar Westfaliako Renaniako Alemaniako Estatu Federaleko lehen ministroa eta Mona Neubaur, Ipar Renania-Westfaliako Ekonomia, Industria, Ekintza Klimatiko eta Energiako ministrorde eta ministroa.
MoU aurtengo bigarren hiruhilekoan Bilbok eta Amsterdamek sinatutako beste hitzarmen batean oinarritzen da. Hitzarmen horren helburua da korridore bat abiaraztea, Euskadin sortutako hidrogeno berriztagarria eta hidrogenoaren eratorriak Amsterdamgo portura tokiko kontsumorako esportatzeko. Duisport sartzearekin, handitu egin daiteke korridore hori, eta Amsterdamgo portua Alemaniako merkatura sartzeko ate bihurtu. Hala, Rin-Ruhr eskualdeko industria-erosle handiei euskal jatorriko hidrogenoa emateko aukera zabaldu da.
Lankidetza horren barruan, Petronorrek EAEn hidrogeno berriztagarria ekoiztea, Duisburgon eta haren inguruko industria-eskualdeetan kontsumo-potentziala eta eskari-zentroak identifikatzea, eta garraio, biltegiratze eta banaketa metodoak ebaluatzea izango dute helburu.
Hidrogeno berriztagarria eta deribatuak dagozkien azken erabiltzaileei emango zaizkiela bermatzen duten irtenbideak. Bilboko Portuko Eragiketa, Merkataritza eta Logistika Saileko zuzendari Andima Ormaetxe Bengoak adierazi duenez, “Estatuko Portuen arabera lehen mailako portutzat jotzen diren lau portuetako bat da Bilboko Portua, eta Espainiako ingurumen-politiken buruan dago. Distantzia laburreko itsas garraiorako zentro neuralgikoa ere bada, eta Espainia eta Europa arteko merkataritzaren% 30 inguru bideratzen du. Gure helburua da 2050erako karbono-emisio garbirik gabeko portu baterantz aurrera egitea, eta, beraz, Bilbo, Herbehereak eta Alemania arteko korridore berdeak garrantzitsuak dira EAEko industria ez ezik Europako beste eskualde industrial batzuk deskarbonizatzen laguntzeko.”
Hornikuntza-kate horren elementu garrantzitsu bat da Amsterdamgo eta Duisburgoko portuen arteko hidrogeno berriztagarriaren garraioa eta banaketa. Xede horrekin, Amsterdamgo Portuak eta Duisportek aipatutako JSA sinatu dute, hornikuntza-kate erresiliente bat sortzeko helburu espezifikoarekin, eta zenbait elementu baloratu dituzte, hala nola baldintza teknikoak eta finantzarioak, garraio-modalitateak eta azpiegiturak. JSAk Alemaniako eta Herbehereetako gobernuen arteko lankidetza estua indartu nahi du, hidrogenoa Herbehereetatik Alemaniara eramateko loturak sortzeko.
Europako barne-porturik handiena da Duisport, eta hidrogenoaren Europako zentro bihurtu nahi du. Eginkizun aitzindaria du portuko eragiketetarako energia-iturri berriak eta klima-ikuspegitik neutralak diren terminalak erabiltzen. Markus Bangen duisport-eko zuzendari nagusiaren hitzetan: “Konfiantzazko lankidetza hori handitzean, mugaz haraindiko lankidetza-mezu garrantzitsu bat zabaltzen ari gara: energia-trantsizioa bezalako erronka globalak gainditu eta Europa osoan hidrogeno sare bat azkar garatu ahal izango dugu, elkarrekin lan eginez gero. Helburua da abiadura handian lan egitea, mendebaldeko portuen arteko garraio-kateak askoz erresistenteagoak izan daitezen eta azpiegiturak optimizatzeko. Hala, Duisburgoko portuak, Europarako korapilo logistiko nagusi gisa duen funtzioa indartzeaz gain, Rin-Ruhr eskualdeko eta Ipar Westfaliako Renaniako industria indartzen du, oro har.”
Amsterdamgo portuaren asmoa ez da soilik hidrogeno berriztagarria eta haren deribatuak inportatzeko helmuga izatea, baizik eta Alemaniara eramateko garraio-zentro bihurtzea, Amsterdamgo portuak gaur egun munduko energia-zentro gisa duen zeregina errepikatuz. Amsterdamgo Portuko Inbertsioen zuzendari Dorine Bosmanek adierazi
duenez, “bazkide gisa, Amsterdamgo Portuak konpromisoa hartzen du Europako industriak deskarbonizatzen laguntzeko. Gure ustez, funtsezkoa da Europa barneko hidrogeno korridore horiek garatzea. Amsterdamgo portuak funtsezko zeregina du Rin-Ruhr eremurantz hidrogenoa eta e-erregaiak bideratzeko. Hornidura hori funtsezkoa da Europan, eta, beraz, funtsezkoa da duisportekin partekatutako ikuspegia, hornikuntza-katearen kapazitateari eta erresilientziari dagokienez. Hala, hidrogenorako eta e-erregaietarako korridore bat errealitate bihur dezakegu Euskal Autonomia Erkidegoa eta Duisburgoko portua bezalako ekoizpen handiko eskualde baten artean.”
Honako hauek sinatu zuten MoU: Andima Ormaetxe Bengoa, Bilboko Portuko Eragiketa, Merkataritza eta Logistikako zuzendaria; Markus Bangen, duisport-eko zuzendari nagusia; Aitor Arzuaga Munsuri, Alba Emission Free Energy by Petronor-eko zuzendari nagusia; Iñigo Ansola Kareaga, EEEko zuzendari nagusia (Energia Berrien Nazioarteko Huelling of Beam Beam Beam Beam); Beam Beating Beam Beam Beam Beam Beam Beam Wd-ko zuzendari nagusia, eta Energia Energiako zuzendari nagusia, Boverneme Beam Beam Beam Beam Beam Wd-eko zuzendari nagusia, Beam Beam Christin Beam Beam Beam Beam Wd-eko zuzendari nagusia, eta Beam Wding Beam Wding Wd-ko Beam Wding Beam Beam Beam Wding Wd-eko zuzendari nagusia.
Gert-Jan Nieuwenhuizen Amsterdamgo Port of Amsterdam International / Nazioarteko Portuko zuzendari nagusiak eta Markus Bangen duisporteko zuzendari nagusiak sinatu zuten JSA.
Bi akordioak sinatu ziren Herbeheretako errege Majestad Willem-Alexanderren, Nimmermann estatu-idazkariaren eta Vijlbrief estatu-idazkariaren, Hendrik Wüst-en (Ipar Westfaliako Renaniako Estatu Federaleko lehen ministroa) eta Mona Neur-en (Estatu Federaleko lehen ministroa) eta Estatu Federalaren (Estatu Federala) aurrean.
Bilboko Portuko Agintaritzari buruz
Bilboko Portuko Agintaritza da Bilboko Portuaren garapenaz, kudeaketaz eta ustiapenaz arduratzen den erakunde publikoa. Bizkaiko Golkoan dagoen xede anitzeko portu handi bat da Bilboko Portua. Bilboko Portua da Arku Atlantikoko porturik garrantzitsuena, bai kokapen pribilegiatuagatik, bai itsasoz, bai errepidez eta trenez Iberiar Penintsularekin eta Europako gainerako herrialdeekin ondo komunikatuta dagoelako. Erresuma Batuarekin eta Europarekin itsas konexioetan Espainiako portu nagusia izateaz gain, ia 900 porturekin ere loturak ditu mundu osoan, baina, batez ere, Europako Atlantikoko portuekin. Portu inportatzailea/esportatzailea denez, bere
hinterland-eko industrien eta merkataritza-helburuetarako garraio lehiakorraren beharren arteko lotura garrantzitsuena da. Bilboko Portuko Agintaritza erabat konprometituta dago klima-aldaketaren aurkako borrokarekin, eta, alde horretatik, Espainiako Portu Sistemaren erreferentzia-portua da. Horren ondorioz, Trantsizio Energetikoko Plan Estrategikoa egin du, Europako Hitzarmen Berdearen helburu nagusiak eta Nazio Batuen Garapen Jasangarrirako Helburuak betetzeko.
Informazio gehiago
www.bilbaoport.eus
Petronorri buruz
Petronor, Repsol Taldeko kidea, petrolio-itsasontziaren industriaren abangoardian dago, eta tradizioaren espiritua eta hura kokatuta dagoen ingurunearekiko hurbiltasunaren espiritua gainditzen du, eta hari zor dio produkzio-indarra. Urteko 12 milioi tonako ekoizpen-ahalmena du, eta Espainiako petrolio-findegi handiena da, eta ekoizpenaren heren bat baino zertxobait gehiago esportatzen du. 945 langile finko ditu, eta induzitutako 6.200 lanpostu sortzen ditu. Petronorrek garapen jasangarriari laguntzen dio, eta, horretarako, bere ezagutza eta teknologia komunitatearen zerbitzura jartzen ditu deskarbonizazio energetikorako. Hala, garapen sozio-ekonomikoaren jasangarritasuna sustatzen du, eta deskarbonizazio-konpromisoarekin bat datozen proiektuak bizkortzen ditu, karbono-emisio garbiko erregaiak sortzeko.
Informazio gehiago
https://petronor.eus/es/
Eusko Jaurlaritzaren EEEri buruz (Energiaren Euskal Erakundea)
Energiaren Euskal Erakundea (EEE) Eusko Jaurlaritzaren Energiaren Agentziaren ardura da Euskal Autonomia Erkidegorako energia-estrategiak proposatzea, estrategia horien garapenean parte hartzea eta definitutako helburuak lortzen laguntzea. Gaitasun tekniko handia du, konpromisozkoa eta lidergoa, eta ekimen publiko-pribatuetan parte hartuz eta lankidetzan arituz aplikatzen du. Ekimen horietan sartzen dira EAEko hidrogenoaren garapenaren parte diren proiektuak. EEEk Hidrogenoaren Euskal Estrategia egin du. Estrategia horren bidez, Euskal Autonomia Erkidegoa industria-nukleo garrantzitsu gisa eta etorkizunean hidrogeno berdea eta e-erregaiak sortuko dituen gune gisa aprobetxatu nahi da. Estrategia horren arabera, 300 MW-eko kapazitatea instalatuko da elektrolisirako, eta urtean 2.000 tona erregai sintetiko sortuko dira 2030erako. Horrez gain, tokiko hidrogenoa erabiliko da industriaren, eraikuntzaren, garraioaren eta mugikortasunaren sektoreetan, besteak beste.
Informazio gehiago
www.eve.es
Duisport-i buruz
Duisburger Hafen AG Duisburgoko portuaren jabea eta kudeatzailea da, munduko barne-porturik handiena. Portu eta kokaleku logistiko horretarako, Duisport taldeak zerbitzu-pakete integralak eskaintzen ditu azpiegituren eta supraegituren eremuan, lekualdatzeen kudeaketa barne. Gainera, filialek zerbitzu logistikoak ere ematen dituzte, hala nola garraio- eta logistika-kateak garatzea eta optimizatzea, salgaiak trenbidez garraiatzeko zerbitzuak, eraikinen kudeaketa, bilgarriak eta kontratuen logistika.
Informazio gehiago www.duisport.de
Amsterdamgo portuari buruz
Amsterdamgo Portuak Europako itsas portu aitzindaria izan nahi du gizarte jasangarrirako trantsizioaren abangoardian. Portua nazioarteko eta estatuko fluxu komertzialetarako eta tokiko hiri-banaketarako zentro logistikoa da. Erregai biologiko eta sintetikoen hazkundea, hidrogenoarekin lotutako jarduerak, industria zirkularra eta fabrikazioa ditu ardatz portuak. Mendebaldeko Europako laugarren portua denez, balio erantsia ematen dio 68.000 pertsonari portuko enpresetan eta portuarekin lotutako beste batzuetan. Era berean, portua berrikuntzaren alde egiten ari da, itsasoko garraio arinagoa eta gardenagoa lortzeko eta portuko CO2-emisioak eta itsasoko garraioa murrizteko. Amsterdamgo Portuak lankidetza estua du bere bezero eta aliatuekin, portu arinagoa, adimentsuagoa eta garbiagoa lortzeko. Hau da, gero eta hobeto.
Informazio gehiago
www.portofamsterdam.com
Zenith Energy Terminals-i buruz
Zenith Energy Terminals midstream enpresa
bat da, eta liderra bere sektorean. 5 milioi metro kubiko erregai berriztagarri, petrolio gordin eta petrolio-produktu baino gehiagoren jabetza du.
produktu kimikoak eta gas-biltegiratzea Ipar Amerikan, Europan eta Latinoamerikan, Zenith International eta Zenith U.S filialen bidez. Likidoen biltegiratze-terminalen negozio jasangarri eta independentea sortzea eta sendotzea du helburu enpresak, datozen urteetan bezeroei irtenbide seguruak eta fidagarriak emateko.
Informazio gehiago
www.zenithterminals.com
Evos gutun-azala
Evos enpresa liderra da energia likidoaren eta produktu kimikoen biltegiratzean. Europa osoko toki estrategikoetan dauden tangen terminalen sare bat du, 6,3 milioi metro kubikoko kapazitate konbinatuarekin. Herrialde hauetan daude terminalak: Herbehereak (Amsterdam (2x), Rotterdam, Terneuzen), Belgika (Gante), Alemania (Hanburgo), Malta eta Espainia (Algeciras). Evos-en titulartasuna, 2019an sortua, Igneo Infrastructure Partners-ek (epe luzerako estrategia duen azpiegitura-aktiboen kudeatzailea) kudeatutako inbertsio-funtsei dagokie. Evosek 720 langile ditu guztira.
Informazio gehiago
www.evos.eu